Branża kosmetyczna we Francji

Francja to potęga gospodarcza wnosząca do budżetu Unii Europejskiej 1/5 dochodu. W UE jedynym bogatszym krajem są Niemcy. W skali światowej Francja jest piątą gospodarką, za Stanami Zjednoczonymi, Japonią oraz Chinami. Standard życia statystycznego mieszkańca tego kraju jest obiektem marzeń wielu Polaków – PKB wynosi we Francji blisko czterokrotnie więcej niż w Polsce. Po przyjrzeniu się poszczególnym sektorom gospodarki francuskiej, okazuje się, że branża kosmetyczna generuje lwią część zysków tego kraju. W skali roku jest to ponad 20 mld dolarów!

Potężny rynek zbytu

Branża kosmetyczna to czwarty pod względem wielkości sektor gospodarki francuskiej. W skali światowej Francja produkuje najwięcej kosmetyków – wyprzedza nawet Stany Zjednoczone i Niemcy. W gospodarce krajowej branża kosmetyczna znajduje się na czwartym miejscu i zapewnia 20% krajowego dochodu. W Unii Europejskiej to właśnie kosmetyki francuskie są najpopularniejsze – stanowią 30% ogółem eksportowanych kosmetyków. Rynek zbytu dla tych produktów jest spory – w samej Francji ponad 60% społeczeństwa to osoby pomiędzy 15 a 65 rokiem życia, według statystyk stanowiący grupę osób najczęściej kupujących kosmetyki.

Zadbana jak Francuzka

Francuzki słyną z urody, nienagannej prezencji i wyjątkowej dbałości o wygląd na tle innych krajów europejskich. Do tego stanu rzeczy przyczynia się niewątpliwie fakt, że zamieszkują kraj, który przoduje w branży kosmetyków. We Francji funkcjonują firmy, które za cel stawiają sobie nie tylko jak najlepszy wygląd klientek, ale również pielęgnację. Francja jest jednym z największych rynków produkcji dermokosmetyków – tzn. kosmetyków, które nie tylko upiększają, ale również dbają o dobrą kondycję skóry i pomagają w zwalczaniu tak niepożądanych zjawisk jak np. odwodnienie czy pieczenie naskórka. Wśród marek, które specjalizują się w tej branży, są Avene, La Roche Posay czy Pierre-Fabre.

Popularność

Produkty te są dystrybuowane przez wiele kanałów – zarówno w dużych centrach handlowych (za ich pośrednictwem odbywa się sprzedaż ok. 80% kosmetyków), dużych marketach (10%), aptekach (7%) jak i mniejszych drogeriach (3%). Są więc popularne, dzięki czemu ich cena – pomimo wysokiej jakości – nie jest zbyt wysoka. Francuskie firmy kosmetyczne inwestują w jak najlepsze technologie, aby zapewnić klientom najwyższą jakość. Stąd zrozumiałe wydaje się, że marki pochodzące z obcych krajów nie cieszą się we Francji zbytnią popularnością. Tak naprawdę istnieje ok. 30 francuskich marek z branży kosmetycznej, które liczą się na rynku. Nowym albo, co gorsza, zagranicznym firmom niezwykle trudno jest zdobyć zaufanie klientów.